Maarten's Blog

Helder verhaal

Het gaat goed in de horeca: biologische bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond en het ene unieke concept is nog niet gestart of de volgende hotspot staat alweer op het vuur. Allemaal geïnitieerd door gedreven ondernemers die er een perfect verhaal bij hebben. Dankzij samenspraak met visionaire conceptuele goeroes, hebben ze een heldere missie, […]

Maarten's Blog

Vacature? Stop!

Ze zijn op. De enthousiaste studenten die in de bediening en keuken werken, zijn op. Slecht nieuws dus. Ik hoorde dat het gebrek aan handjes zelfs zo groot is dat ondernemers geen tweede of derde zaak durven te openen. Ze zijn ervan overtuigd dat hun concept klopt, ze hebben goed geluisterd naar alle adviezen van […]

Maarten's Blog

Vernieuwing

Inspiratie? Irritatie! Want wat een raar woord, iedereen heeft het er steeds over. Waarom het voor mij zo’n jeukwoord is geworden? Tijdens de Horecava vroeg ik meerdere bezoekers spontaan waarom ze naar de beurs waren gekomen, wat er op hun verlanglijstje stond. Het meest gehoorde antwoord was, u raadt het al: inspiratie. Pf. Zoiets klinkt […]

Maarten's Blog

De vent of de stand

Van marketinggoeroe Wouter de Vries, broertje van Peter R., hoorde ik jaren geleden een betoog over veranderingen in de retailmarkt. Wat mij daar vooral van is bijgebleven, is dat hij een punt maakte van het gezicht van een bedrijf. Hij sprak over: de vent of de tent. Zijn conclusie: niet de tent, maar de vent […]

Maarten's Blog

Meet the meatista

De barista’s, sandwich-artists, sommeliers & bierconnaisseurs krijgen gezelschap. Weer dient een nieuwe specialist zich aan: de meatista! De reden? Heel eenvoudig. De gast wordt alsmaar kritischer op wat hij eet. De lokale slager vertelt, tijdens het afsnijden van vlees voor verse cordon bleu, dan ook vol trots over de boerderij uit de buurt waar hij […]